Sunday, March 31, 2013

semangat nan hilang

aku perlukan sokongan,
tak mungkin aku melangkah di bumi seluas ini,
tanpa semangat dan harapan,

dulu,
aku punyai semua itu,
sokongan,
semangat,
harapan,
kepercayaan,
redha,
semuanya...

sekarang tidak lagi,
saat aku di persimpangan kehidupan,
konflik yg terus-terus menerkam,
entah sampai bila aku mampu bertahan,
hanya ku punyai secebis cita,
yang ku tanam sejak dulu,

dari mana aku bisa mencari kembali,
semangat yg telah hilang,
keyakinan yg telah rapuh,
harapan yg telah punah,
entah dari mana semua itu akan menjelma lagi,

apakah aku hanya akan bergerak,
layaknya seperti lalang,
mengorbankan cita demi harapan
demi sesuatu yg paling aku takuti,
cita yg dulu nya aku angan2kan,

detik demi detik,
aku terus tenggelam dalam bayang cita2ku sendiri,
seakan aku sudah jauh dari cita itu,
seakan aku korban untuk dewasanya mereka,
apakah mereka tahu dugaan berat ini?
apakah mereka sedar apa ucap kata mereka
sesuka hati menabur kata,
aku sendiri hilang semangat itu

semangat,
ini aku,
menyerumu kembali,
aku perlukan semangat,
demi esok yg tak pasti,
pedih sunggoh diperjalanan ini,

namun demi langkah yg takkan terhenti,
aku kan terus melangkah,
meski di depan sana,
ranjau nan berliku,
ini aku,
ini langkahku,

tolong jangan menghalang!

1 comment:

Unknown said...

tiada siapa yang bertanggungjwab mjaga semangat kita..melainkan diri kita sndri..bersemangatlah untuk diri sendri..

aisyiah!!

amaran!!!

aisyiah, jaga hatimu, jangan sakitkannya!

aisyiah, awasi hatimu, jangan biarkan ia terleka!

aisyiah, jaga matamu, jangan meliar!

aisyiah, Allah tuhanmu!

aisyiah, muhammad nabimu!

aisyiah, Islam agamamu!