Saturday, December 3, 2011

PETANG

assalamualaikum =)

ptg ni nk ckp psal apa ek??ahh..jap3..nk cari something yg aq tulis kt skolah hritu..jap nk cri...

*****

sekali sekala kita hipokrit, melakukan something yg kita sendiri tahu ia salah ataupun sememangnya kita membenci hal itu. hipokrit dasarnya terbahagi kepada dua, ada yg baik dan ada juga yg buruk..dari kenyataan itu, walaupun sememangnya kita tahu bahawa hipokrit itu something yg negatif.

cuba kita lihat seorang ibu yg berbohong terhadap anaknya, dia mengajar si anak agar jgn berbohong, padahal dia sering berbohong bila sering menyembunyikan kelaparan dan kekecewaan, begitulah hipokritnya seorang ibu...hahaha..lawakk

byk lagi sebenarnya hipokrit yg kita dapat lihat di alam ini, bagaimana hipokritnya sang pelangi, eyh, salahkan pelangi?? y not? pelangi..kononnya hadir mengubat lara sang perindu mentari, tapi sebenarnya ia cuma bayangan, xsiapa dpt menyentuhnya, sudahlah itu, hadirnya sekejap sahaja..jarang2 pula uhh..jelaskan? betapa hipokritnya sang pelangi...mengwar-war indahnya keseantero dunia , hakikatnya, sekejap cuma bayangan itu hadir!

*hipokrit*(aq bagaikan menyanyi-nyanyi lagunya)

huh! salahkan juga pabila kita hipokrit sebagaimana hipokrot si ibu terhadap anaknya? atau hipokrit sang pelangi yg hadir selepas hujan?

mana ada manusia yg tidak melakukan dosa..xsalah rasana hipokrit untuk satu dua benda, namun seringkali hipokrit itu berkait dgn ego, ego! itu milik lelaki, (bukan salahkan lelaki ok) tapi kdg2, perempuan juga ada, malah lebih hebat rasanya, kdg2 dgn adanya ego itulah juga, hipokrit dalam diri makin menebal. hebat rupanya bila hipokrit dan ego bersatu! yelah! mcm cerita novel kan?

dimana silap kita sebenarnya?

 owh..faham2..kita sombongkan? ego? sebenarnya, tidaklah ia dipanggil hipokrit jika kita menganggap itu something yg perlu...begitulah di awal tulisanku tadi, ibu itu tidaklah hipokrit sebenarnya..begitu juga pelangi itu..hahahaaha

*apa yg aq wat nii??*

apa harus kita wat??

senang sahaja sebenarnya, hanya perlu muhasabah diri dahulu, dimana baik dan buruknya perkara itu...

jadi?? jadinya, yg merasa terseksa atas apa yg pernah terlafaz dahulu, runtuhkanlah egomu wahai anak muda, (aq pun xmampu)* tiada rugi apapun bagimu...hanya perlu insaf atas dosa lalu, lalu ka bertaubat dgn sesungguhnya dan ayuhlah bina semula azammu..ingt..sesungguhnya sepuluh kesulitan itu tidak akan dapat mengalahkan sebuah kemudahan =) *tersenyumlah kembali

fikirlah, kenapa disalahkan pelangi itu? sanggup dia dtg, walau sekejap, tapi indahnya cukup untuk menenangkan sesiapa sahaja yg memandangnya..

tidak perlulah terlalu hipokrit wahai anak muda..ingatlah sekeras-keras batu, pecah dek titisan air.. lembutkan hatimu dgn zikrullah..=)

usahalah agar hipokritmu kerana Allah (boleh?) dan optimislah terhadap hidupmu =)



bila aq sedih, aq cari kerja yg buat aq lupakan sedih itu =)

p/s : maaf kalau ad salah silap.

Waaallahualam..



No comments:

aisyiah!!

amaran!!!

aisyiah, jaga hatimu, jangan sakitkannya!

aisyiah, awasi hatimu, jangan biarkan ia terleka!

aisyiah, jaga matamu, jangan meliar!

aisyiah, Allah tuhanmu!

aisyiah, muhammad nabimu!

aisyiah, Islam agamamu!