Monday, February 3, 2014

beryllium dan boron dalam hidup kita.

asssalamualaikum, just sedikit coretan di tengah kesibukan ini, almaklumlah nak dekat final exam nie, mcm2 nk kena buatnya, cumanya, minggu last nie ada banyak presentation and bagai2 lagilah test and kuiz yang masih berbaki, and tadi petang aq ada setsumei(cerita) pasal first ionization energy, which is, tenaga yang diperlukan untuk menjadikan sesuatu atoms itu manjadi ion, dimana, Be : 1s2 2s2 , B : 1s2 2s2 2p1 . faham tak? secara ringkasnya, energi yang diperlukan utk B (boron) menjadi ion lebih rendah dari tenaga yang diperlukan untuk Be (beryllium) menjadi ion. kenapa? tengok dia punya valence electron dia? 2p1 tu lah penyebabnya, kenapa? sbb dia sedia single dan xda ikatan atau tarikan dripada mana2 pihak, so sangat senang dia nak jadi ion, berlawanan pula dengan Be, dimana shell terakhir dia which is 2s2 , ada 2 electron yang saling berikatan , so susah arr sikit nak ion kan dia, desyouu?? 

so, nampak tak kaitannya dengan kehidupan kita? bayangkan kita adalah B (boron) tersebut, dimana kita hanya duduk sorang2 lonely, sgt senang untuk org lain attract kita bukan? dan sangat senang untuk org lain dakyah kita punya pemikiran untuk terima pemikiran org lain, kenapa? kerana sebatang lidi xmampu nk sapu sampah. mcm tu jugak bila kita yang nak attract org, agak susah dan mmg payah kalau kita nak ajak satu gerombolan atau jemaah terima dakwah kita dibandingkan kita dekati sorg2 insan tu dan sampaikan dengan baik. right? 

Together wE Achieve More

skrg, bygkan pula kita adalah Be, hidup dalam jemaah yg saling melengkapi, pasti susah untuk org lain kacau bilaukan hidup kita, knpa, kerana kita ada satu bonding. betul tak? dan sgt senang untuk kita tarik seseorang tu menerima dakwah kita kalau kita berkumpulan, berjemaah, right? 

so, dengan ionization energy tu, dapatlah sedikit aq simpulkan dengan simpulan bahasa melayu bahasa ibunda kita, bahawa, beramai kita teguh, bersatu kita lembik. *ehhhh

aisyiah!!

amaran!!!

aisyiah, jaga hatimu, jangan sakitkannya!

aisyiah, awasi hatimu, jangan biarkan ia terleka!

aisyiah, jaga matamu, jangan meliar!

aisyiah, Allah tuhanmu!

aisyiah, muhammad nabimu!

aisyiah, Islam agamamu!