Thursday, November 21, 2013

wat tazkirah really means??

assalamualaikum wbt,
dikesempatan yang sempit dan xcukup masa ini, terasa nk brcakap soal sesuatu yang dekat dgn kita. yg ada dalam diri kita. apa dia? hati. yes, hati. semua orang punyai hati, hatta binatang pun punyai hati . hati, anugerah Allah buat kita, dgn sekeping hati ini lah kita menjalani hidup kita.

dan sedarkan kalian? hati kita ini sudah byk calar2 dan luka2. sedangkan aq yg umur 18 tahun ni pun merasai betapa payah hati ini dibentuk, kadang2 Allah hadirkan ujian, luka pun merebak, sekali sekala, Allah beri nikmat, Alhamdulllah, luka kembali sembuh, dan hati pun brcahaya. apatah lagi org2 yg sentiasa memdapat kekusyukan dalam solat, subhannallah, betapa hati ini anugerah Allah yg xternilai.

tapi, dalam kehidupan seharian kita, kita seringkali terlupa, akan perlu dan dahaganya hati ini. kita hanya memikirkan makanan jasadi. padahal hati ini kelaparan, kegersangan, dahaga dgn cahaya2 ilmu dan ketenangan. dan bersyukurlah seandainya kita masih punyai hati yang terang, hati yang masih sudi menangis seandainya takutkan Allah. kerana apa? kerana diluar sana masih ramai antara umat manusia yang keras hatinya dalam menerima kebenaran. gelap hatinya meniti kehidupan ini.

maka berkait rapat dgn hati ini juga, kita pastinya, pasti memerlukan nasihat bimbingan dari org sekeliling kita. dalam soal itu, jika masih ada antara kita yang merasakan itu semua tiada kaitan dgn diri kita. fikirkan semula soal hati kita, adakah ia cukup sihat utk menempuh prjalanan menuju syurga Allah?? jika saat hati kita merasakan tersentap sebagainya dgn teguran dan nasihat, maka sedarlah, itu sebenarnya tujuan nasihat dan tazkirah diberikan. jika hanya memperkatakan sesuatu yang biasa dan tidak terkesan dgn hati dan rohani kita, apa gunanya membazir tenaga? betol x?

justeru, mulai sekarang, tanamkan dalam diri kita, peringatan yg kita terima bukanlah dari manusia kepada manusia semata-mata, hakikatnya ia datang dari Allah melalui perantaraan manusia, buku, majalah dan sebagainya. marilah kita sama2 menguatkan hati ini, agar mapan dengan segala ujian dan kuat utk terus meraih keredhaan Allah.

sebelum tu, ni ada blog nak promote sikit, wow, blog bdk2 JAD. ,http://jepunakudatang.blogspot.com/ sila2lah berkunjung, mana tahu ada yg boleh melekat di hati kita, well, siapalah yang lebih mengetahui melainkan Allah.

akhirul kalam, semoga kita semua sentiasa berada dalam rahmat dan perlindungan Allah. ^^


No comments:

aisyiah!!

amaran!!!

aisyiah, jaga hatimu, jangan sakitkannya!

aisyiah, awasi hatimu, jangan biarkan ia terleka!

aisyiah, jaga matamu, jangan meliar!

aisyiah, Allah tuhanmu!

aisyiah, muhammad nabimu!

aisyiah, Islam agamamu!